Рэкамендацыі бацькам
Правілы эфектыўнага зносін дарослага з дзіцем.
1. Гутарце з дзіцем прыязна, у паважлівым тоне. Для таго, каб ўздзейнічаць на дзіця, вы павінны навучыцца стрымліваць свой крытыцызм і бачыць пазітыўную бок зносін з дзіцем. Тон, з якім вы звяртаецеся да дзіцяці, павінен дэманстраваць павагу да яго як да асобы.
2. Будзьце адначасова цвёрдыя і ласкавы. Выбраўшы спосаб дзеяння, вы не павінны вагацца. Будзьце прыязнымі і не выступайце ў ролі суддзі.
3. Зменшыце кантроль. Больш эфектыўным аказваецца спакойнае, якое адлюстроўвае рэальнасць планаванне спосабу дзеянняў.
4. Падтрымлівайце дзіцяці. Дарослы можа падтрымаць дзіцяці, прызнаючы яго намаганні і ўклад, роўна, як і дасягненні, а так жа дэманструючы, што разумее яго перажыванні, калі справы ідуць не вельмі добра. У адрозненне ад узнагароды падтрымка патрэбна нават тады, калі дзіця не дасягае поспеху.
5. Дэманструйце ўзаемная павага.
Прафілактыка трывожнасці
1. Маючы зносіны з дзіцем, не падрываць аўтарытэт іншых значных для яго людзей.
2. Будзьце паслядоўныя ў сваіх дзеяннях, не забараняйце дзіцяці без усялякіх прычын тое, што вы дазвалялі раней.
3. Улічвайце магчымасці дзяцей, не патрабуйце ад іх таго, што яны не могуць выканаць. Калі дзіцяці з цяжкасцю даецца якой-небудзь навучальны прадмет, лепш лішні раз дапамажыце яму і акажыце падтрымку, а пры дасягненні нават найменшых поспехаў не забудзьцеся пахваліць.
4. Давярайце дзіцяці, будзьце з ім сумленнымі і прымайце такім, які ён ёсць.
5. Калі па якіх-небудзь аб'ектыўных прычынах дзіцяці цяжка вучыцца, абярыце для яго гурток па душы, каб заняткі ў ім прыносілі радасць яму, і ён не адчуваў сябе ўшчэмленым.
Калі бацькі не задаволеныя паводзінамі і поспехамі свайго дзіцяці, гэта яшчэ не падстава, каб адмовіць яму ў каханні і падтрымцы. Хай ён жыве ў атмасферы цяпла і даверу, і тады выявяцца ўсе яго шматлікія таленты.
Шпаргалка для дарослых або правілы працы з трывожнымі дзецьмі
1. Пазбягайце спаборніцтваў і якіх-небудзь відаў робат, ўлічваюць хуткасць.
2. Не параўноўвайце дзіця з навакольнымі.
3. Часцей выкарыстоўвайце цялесны кантакт, практыкаванні на рэлаксацыю.
4. Спрыяе павышэнню самаацэнкі дзіцяці, часцей хвалеце яго, але так, каб ён ведаў, за што.
5. Часцей звяртайцеся да дзіцяці па імені.
6. Дэманструеце ўзоры ўпэўненага паводзінаў, будзьце ва ўсім прыкладам дзіцяці.
7. Не прад'яўляйце да дзіцяці завышаных патрабаванняў.
8. Будзьце паслядоўныя ў выхаванні дзіцяці.
9. Старайцеся рабіць дзіцяці як мага менш заўваг.
10. Выкарыстоўвайце пакаранне толькі ў крайніх выпадках.
11. Не прыніжайце дзіцяці, караючы яго.
Псіхалагічныя рэкамендацыі бацькам першакласнікаў.
1. Будзіце дзіця спакойна. Прачнуўшыся, ён павінен убачыць вашу ўсмешку і пачуць ласкавы голас. Не падганяйце яго з раніцы, не тузайце па дробязях, не дакарайце за памылкі і хібы, нават калі ўчора папярэджвалі.
2. Не прыспешваеце. Уменне разлічыць час — ваша задача, і, калі яна вам дрэнна ўдаецца - гэта не віна дзіцяці.
3. Не адпраўляйце дзіця ў школу без сняданку, да школьнага снедання яму давядзецца шмат папрацаваць.
4. Ні ў якім выпадку не папярэджвайце на развітанне: «Глядзі, не песціся!», «Вядзі сябе добра!», «Каб сёння не было дрэнных адзнак!»... Пажадайце поспехі дзіцяці, падбадзёрце, знайдзіце некалькі ласкавых слоў-у яго наперадзе цяжкі дзень.
5. Забудзьцеся фразу: «Што ты сёння атрымаў?» Сустракайце дзіцяці пасля школы спакойна, не засыпайце пытанняў, дайце расслабіцца, успомніце, як вы самі адчуваеце сябе пасля цяжкага працоўнага дня, шматгадзіннага зносін з людзьмі. Калі ж дзіця залішне ўзбуджана, калі прагне падзяліцца чым-то, не адмахвайцеся: гэта не зойме шмат часу.
6. Калі бачыце, што дзіця засмучаны, але маўчыць, не дапытвайцеся, няхай супакоіцца, тады і раскажа ўсё сам.
7. Выслухаўшы заўвагі настаўніка, не спяшайцеся ладзіць дзіцяці чосу. Паспрабуйце, каб ваш размова з настаўнікам адбываўся сам-насам. Дарэчы, заўсёды нялішне выслухаць абодва бакі і не спяшацца з высновамі.
8. Пасля школы не спяшайцеся саджаць дзіцяці за ўрокі, трэба два - тры гадзіны адпачыць (а ў першым класе добра б гадзіны паўтары паспаць) для аднаўлення сіл. Лепшы час для падрыхтоўкі ўрокаў - з 15 да 17 гадзін.
9. Не прымушайце першакласніка рабіць усе ўрокі за адзін прысест, пасля 15-20 хвілін заняткаў неабходныя 10-15 хвілінныя "перапынкі", лепш, калі яны будуць рухомымі.
10. Падчас падрыхтоўкі ўрокаў не сядзіце ў малога над душой, дайце яму магчымасць працаваць самому, але, калі патрэбна ваша дапамога, набярыцеся цярпення. Спакойны тон, падтрымка («Не хвалюйся, усё атрымаецца!», «Давай разбяромся разам!», «Я табе дапамагу!»), пахвала (нават калі не вельмі атрымліваецца)- неабходныя.
11. У зносінах з дзіцем старайцеся пазбягаць умоў: «Калі ты зробіш, то...». Часам ўмовы становяцца невыканальнымі па-за залежнасці ад дзіцяці, і вы можаце апынуцца ў вельмі складанай сітуацыі.
12. Паспрабуйце знайсці на працягу дня хаця б паўгадзіны, калі вы будзеце належаць толькі дзіцяці, не адцягваючыся на хатнія клопаты, тэлевізар, мець зносіны з іншымі членамі сям'і. У гэты момант важней за ўсё для вас павінны стаяць яго справы, клопаты, радасці і няўдачы.
13. Выпрацуйце адзіную тактыку ў сям'і, свае рознагалоссі па нагоды педагагічных прыёмаў вырашайце без дзіцяці. Калі што-то не атрымліваецца, парайцеся з настаўнікам, лекарам, псіхолагам, праглядайце літаратуру для бацькоў: там вы знойдзеце шмат карыснага.
14. Падчас навучальнага года ёсць крытычныя перыяды, калі вучыцца складаней, хутчэй надыходзіць стому, зніжана працаздольнасць. Гэта першыя 4-6 тыдняў для першакласнікаў (3-4 тыдня для навучэнцаў 2-4 класаў), канец другой чвэрці (прыкладна з 15 снежня), першы тыдзень пасля зімовых канікул, сярэдзіна трэцяй чвэрці. У гэты час трэба быць асабліва ўважлівымі да стану дзіцяці.
15. Не адмахвайцеся ад скаргаў дзіцяці на галаўны боль, стомленасць, дрэнны стан. Часцей за ўсё гэта аб'ектыўныя паказчыкі цяжкасці вучобы.
16. Улічыце, што нават «зусім вялікія» дзеці (мы часта гаворым: «Ты ўжо вялікі!» 7-8 гадоваму дзіцяці) вельмі любяць казку перад сном, песеньку і ласкавае пагладжванне. Усё гэта супакойвае іх, дапамагае зняць напружанне, назапашанае за дзень, спакойна заснуць. Старайцеся не ўспамінаць перад сном непрыемнасцяў, не высвятляць адносіны, не абмяркоўваць заўтрашнюю кантрольную.
Заўтра новы навучальны дзень і вы павінны зрабіць усё, каб дзіця быў спакойным, добрым і радасным. Пры жаданні можна пражыць яго без клопатаў і натацый.
Рэкамендацыі бацькам па прафілактыцы агрэсіўнага паводзін дзіцяці.
1. Ўсталяваць рэжым дня ў адпаведнасць з індывідуальнымі псіхалагічнымі асаблівасцямі дзіцяці. (час сну,падрыхтоўка ўрокаў, збор у школу, адпачынак, прагулкі, секцыі, гурткі)
2. Утомляемому дзіцяці мэтазгодна сесці за ўрокі пасля працяглай прагулкі.
3. Загадзя дакладна вызначыць і агаварыць распарадак той ці іншай дзейнасці.
4. Першы час кантраляваць, але не забываць і пра развіццё самакантролю, пры выкананні хатняга задання.
5. Правесці гутарку з дзіцем і растлумачыць яму, што вучоба - гэта яго адна з асноўных абавязкаў, і досыць прыемных, бо ён будзе пастаяннапазнаваць нешта новае, навучыцца рабіць шмат цікавых рэчаў, знойдзе добрых сяброў іт.д. Але адначасова гэта і праца, прыйдзецца выхоўваць сябе, рабіць рэчы, якія не вельмі падабаюцца. Але без якіх не абысціся.
6. Вызначыць час ўзаемадзеяння пры выкананні хатняга задання. Вам трэба дамовіцца, што ён робіць цалкам самастойна і сам правярае, а што робіць у вашым прысутнасці, пры вашым удзеле, і што вы правяраеце.
7. Забарона на ўсе фільмы, гульні з агрэсіўнымі сцэнамі.
8. Паразуменне – гэта залог прафілактыкі агрэсіўнага паводзін у дзяцей.